Stroški vozila

Tukaj je predstavljena struktura celotnih stroškov lastništva avtomobila:

  • Stroški goriva
  • Registracija
  • Pnevmatike in zavore
  • Redni servis
  • Izredno vzdrževanje
  • Izguba vrednosti
  • Stroški financiranja
  • Ostalo

Vsak strošek je tudi razložen ter podkrepljen s primerom izračuna za pogost avtomobil na slovenskih cestah: Volkswagen Golf Comfortline 2.0 TDI BMT 110 kW (2017). Izračun je bil izveden v začetku leta 2019.

Stroški so izračunani kot povprečen strošek na mesec pri danih podatkih. To nam omogoča primerjavo različnih avtomobilov oziroma različnih scenarijev. Razvidno pa je tudi, koliko nas stane posamezen strošek lastništva, tako da se lahko na izdatek bolje pripravimo.

Stroški goriva

Stroški goriva so odvisni od porabe vozila ter cene goriva. Dizelska vozila načeloma porabijo manj goriva od ekvivalentnega bencinskega, pozoren pa je potrebno biti tudi na razliko v ceni na liter goriva. Na daljši rok je potrebno upoštevati tudi potencial rasti cene goriva.

V primeru električnega vozila je potrebno upoštevati ceno kilovatne ure elektrike in porabo električne energije vozila. Tukaj velja tudi omeniti, da so lahko cene na polnilnicah zelo različne od cene elektrike v gospodinjstvu (če avtomobila ne polnimo doma). Na nekaterih mestih je mogoče tudi brezplačno polnjenje električnih avtomobilov.

Izračun stroškov goriva za naš primer:
Povprečna kombinirana poraba vozila: 4,3 l/100 km

Letno prevožena količina kilometrov: 17000 km
Letno povprečna cena nafte (2019): 1,252 EUR/liter

Letni strošek goriva: 4,3/100×1,252×17000=915,21 EUR
Mesečni strošek goriva: 915,21/12=76,27 EUR

Registracija

Da se lahko legalno z vozilom vključimo v promet, je potrebna registracija vozila. Ta je sestavljena iz avtomobilskega zavarovanja, letne dajatve, tehničnega pregleda vozila in samega postopka.

Cena avtomobilskega zavarovanja je odvisna od premijskega razreda zavarovanca (tako imenovani “bonus”), števila povzročenih škod, vrednosti avtomobila, moči, dodatne opreme in želenih dodatnih kritij (kasko, divjad, luči, stekla, asistenca in podobno). Tako je cena zavarovanja za različne osebe za enak avtomobil lahko zelo različna.

Cena letne dajatve je vezana na delovno prostornino motorja (v primeru popolnoma električnega avtomobila, letne dajatve ni). Popust je mogoč v primeru družine, ki ima 4 ali več otrok ali pa v primeru vozila s statusom starodobnika.

Tehnični pregled za vozila mlajša od štirih let ni potreben. Po štirih letih vozilo opravi prvi tehnični pregled. Nato je potrebno opraviti tehnični pregled vsaki dve leti. Ko vozilo doseže starost 8 let, je tehnični pregled potrebno opraviti vsako leto. Strošek tehničnega pregleda je 34,99 EUR , postopek podaljšanja pa znaša 8,90 EUR (vir: AMZS).

Stroški registracije za naš primer:

Letna dajatev: 153 EUR
Tehnični pregled: 34,99 EUR (ni relavantno ->vozilo mlajše od 4ih let)
Postopek: 8,90 EUR
Zavarovanje 9 PR (obvezno, kasko in asistenca): 628,05 EUR

Letni strošek registracije vozila: 153+8,90+628,05=789,95 EUR
Mesečni strošek registracije: 789,95/12=65,83 EUR

Pnevmatike in zavore

Sklop zavor in pnevmatik je pri avtomobilu podvržen obrabi direktno povezani s številom prevoženih kilometrov. To obrabo lahko zelo dobro predvidimo napram ostalim sklopom avtomobila (zraven rednih servisov).

Dobre avtomobilske pnevmatike imajo dobo trajanja okoli 50000 kilometrov (oziroma 5 let) pri povprečnem vozniku. Pri računanju stroškov ne smemo pozabiti računati tudi strošek storitve menjave pnevmatik.

Zavorni diski imajo pričakovano dobo trajanja 100000 kilometrov, zavorne ploščice pa 50000 kilometrov. Tudi tukaj je potrebno zraven materiala (zavorni diski, zavorne ploščice, potrošni material) upoštevati še strošek dela servisa.

Stroški zavor za naš primer:

Letno prevožena količina kilometrov: 17000 km
Zavorni disk spredaj: 53,14 EUR
Zavorni disk zadaj: 35,39 EUR
Komplet zavornih oblog spredaj: 61,15 EUR
Komplet zavornih oblog zadaj: 42,52 EUR
Delo menjava zavornih oblog (2 delovni uri): 2×30 EUR = 60 EUR
Delo menjava zavornih diskov (2 delovni uri): 2×30 EUR = 60 EUR

Strošek menjave zavornih oblog: 61,15+42,52+60=163,67 EUR
Strošek menjave zavornih diskov: (53,14×2)+(35,39×2)+60=237,06 EUR
Strošek zavor na kilometer: (163,67/50000)+(237,06/100000)=0,005644 EUR
Letni strošek zavor: 0,005644×17000=95,95 EUR
Mesečni strošek zavor: 95,95/12=7,99 EUR

Stroški pnevmatik za naš primer:

Letno prevožena količina kilometrov: 17000 km
Letna pnevmatika 225/45 R17: 59,74 EUR
Zimska pnevmatika 225/45 R17: 83,94 EUR
Delo premontaža pnevmatik: 40 EUR (2× letno)

Strošek letnih pnevmatik na kilometer: 59,74×4/50000=0,004779 EUR
Letni strošek letnih pnevmatik: 8/12×17000×0,004779=54,16 EUR
Strošek zimskih pnevmatik na kilometer: 83,94×4/50000=0,0067152 EUR
Letni strošek zimskih pnevmatik: 4/12×17000×0,0067152=38,05 EUR
Letni strošek pnevmatik z montažo: 54,16+38,05+2×40=172,21 EUR
Mesečni strošek pnevmatik z montažo: 172,21/12=14,35 EUR

Skupni mesečni strošek pnevmatik in zavor: 7,99+14,35=22,34 EUR

Redni servis

Avtomobili potrebujejo redno vzdrževanje za dobro delovanje. Najbolj pogost servis obsega menjavo motornega olja, oljnega filtra, zračnega filtra, kabinskega filtra, filtra goriva in zavorne tekočine. Pri vozilih z avtomatskim menjalnikom je prav tako potrebna menjava olja in filtra v menjalniku, da preprečimo prezgodnjo okvaro menjalnika.

Ne smemo pa pozabiti tudi na servis klimatske naprave. Cena servisa klimatske naprave je odvisna predvsem od hladilnega sredstva (R134a polovico ceneje kot R1234yf, ki je pogost pri novejših avtomobilih).

Priporočen servisni interval:
Olje z filtri (oljni, zračni, kabinski in filter goriva): 15000 km
Servis avtomatskega menjalnika: 60000 km
Servis klimatske naprave: 24 mesecev
Zavorna tekočina: 48 mesecev

Stroški rednega servisa za naš primer:

Letno prevožena količina kilometrov: 17000 km
Kapaciteta motornega olja: 5 litrov
Kapaciteta zavorne tekočine: 1,15 litra (potrebujemo 1,5 litra)
Zavorna tekočina DOT4 0,5 litra: 6,28 EUR

Motorno olje 5W-30 (5 litrov kanister): 46,31 EUR

Komplet filtrov (oljni, zračni, kabinski, filter goriva): 83,73 EUR

Delo menjava olja z filtri (1,5 delovnih ur): 1,5×30=45 EUR
Delo menjava zavorne tekočine: 1,5×30=45 EUR 

Servis klimatske naprave (plin R1234yf): 90 EUR

Strošek menjava olja z filtri: 46,31+83,73+45=175,04 EUR
Strošek menjave olja z filtri na kilometer: 175,04/15000=0,01167 EUR
Letni strošek menjave olja z filtri na kilometer: 0,01167×17000=198,39 EUR
Mesečni strošek menjave olja z filtri: 198,39/12=16,53 EUR
Strošek menjave zavorne tekočine: 45+6,28×3=63,84 EUR
Mesečni strošek menjave zavorne tekočine: 63,84/48=1,33 EUR
Mesečni strošek servisa klimatske naprave: 90/24=3,75 EUR
Skupni mesečni strošek rednega servisa: 16,53+1,33+3,75=21,61 EUR

 

Izredno vzdrževanje

Izredno vzdrževanje pri avtomobilu težje predvidimo. Pod to spada vso mehansko vzdrževanje, ki se ni upoštevalo pri prejšnjih točkah. Pod to spada vzdrževanje podvozja (na primer končniki, puše, ležaji, amortizerji…), menjava vodne črpalke, jermenov, napenjalcev (tako imenovani “veliki servis motorja”) ter ostale nepredvidene okvare (na primer okvara turbine, okvare sesalnega kolektorja, črpalke goriva, kompresorja klime,…).

V splošnem je to vzdrževanje katerega interval je nad 100000 km, zato upoštevamo pavšalen strošek, ki je okoli 0,8% vrednosti novega avtomobila letno. Teh stroškov ni, dokler je avto še v garanciji (v večini primerov je veljavnost garancije 2 leti).

Stroški izrednega vzdrževanja za naš primer:

Vrednost novega avtomobila: 24637 EUR

Pavšalna ocena  izrednega letnega stroška: 24637×0,008=197,09 EUR
Pavšalna ocena izrednega mesečnega stroška: 197,09/12=16,42 EUR

Izguba vrednosti

Nekoliko bolj prikrit strošek lastništva avtomobila je izguba vrednosti. Ta strošek občutimo neposredno ob prodaji avtomobila.

Avtomobil izgublja vrednost s časom: popolnoma nov avtomobil izgubi okoli 25% vrednosti po prvem letu lastništva, vsako naslednje leto pa se mu zmanjša vrednost za dodatnih 15%.

To pravilo velja za vse “običajne” avtomobile do starosti 20 let. Po 20 letih avtomobil doseže praktično minimalno (konstantno) vrednost.

Velja omeniti tudi, da nekateri luksuzni avtomobili izgubljajo vrednost še hitreje (več kot 25% vrednosti po prvem letu lastništva, ter več kot 15% vsako naslednje leto).

Izguba vrednosti za naš primer:

Vrednost novega vozila: 24637 EUR
Vrednost rabljenega vozila ob nakupu (2019): 15700 EUR
Predviden čas lastništva: 2019-2024 (5 let)
Izguba vrednosti na leto: 15%

Vrednost vozila ob prodaji (po 5ih letih):  15700×0,85^5=6966 EUR

Izguba vrednosti v času lastništva: 15700-6966=8734 EUR
Povprečna letna izguba vrednosti: 8734/5=1747 EUR
Povprečna mesečna izguba vrednosti: 1747/12=145,6 EUR

Stroški financiranja

V primeru financiranja vozila preko kredita ali leasinga, nastopijo dodatni stroški, ki so daleč od zanemarljivih. Ti stroški se direktno prištejejo izgubi vrednosti avtomobila.

Obrestne mere in stroški so odvisni od bank in leasing hiš in se spreminjajo.

Stroški financiranja za naš primer:

Cena vozila ob nakupu: 15700 EUR
Gotovina: 5000 EUR
Znesek kredita: 10700 EUR
Obrestna mera: 6,5%
Doba odplačila: 60 mesecev (5 let)
Skupni strošek kredita: 1993,41 EUR
Mesečni obrok: 203,36 EUR

Znesek za plačilo: 10700+1993,41=12693,41 EUR
Mesečni povprečen strošek kredita: 1993,41/60=33,22 EUR

Ostalo

Zraven vseh že naštetih stroškov, je še veliko stroškov, ki se nam zdijo morda zanemarljivi, vendar vsota vseh morda ni tako majhna, kot se zdi na prvi pogled.

Nekaj najpogostejših:

  • Vinjete in cestnine (za uporabo avtocest in hitrih cest)
  • Predornine (taksa za uporabo nekaterih predorov – na primer v Avstriji)
  • Najem garažnih hiš in parkirnine
  • Stroški povezani s čiščenjem vozila (avtopralnica oziroma potrošnja avtokozmetičnih sredstev, vode in seveda našega dragocenega časa)

Ostali stroški za naš primer:

Slovenska letna vinjeta: 110 EUR
Čiščenje vozila v samopostrežni ročni pralnici: 1 EUR/žeton
Potrebna količina žetonov za enkratno pranje: 3 = 3 EUR
Potrebna količina žetonov za enkratno sesanje: 1 = 1 EUR
Vozilo peremo/sesamo 2 krat mesečno

Povprečen mesečni strošek vinjete: 110/12=9,17 EUR
Mesečni strošek čiščenja vozila: (3+1)×2=8 EUR
Skupaj povprečen strošek: 9,17+8=17,17 EUR

Skupni stroški

Tukaj so zbrani vsi stroški za naš primer:

  • Stroški goriva: 76,27 EUR/mesec
  • Registracija: 65,83 EUR/mesec
  • Pnevmatike in zavore: 22,34 EUR/mesec
  • Redni servis: 21,61 EUR/mesec
  • Izredno vzdrževanje: 16,42 EUR/mesec
  • Izguba vrednosti: 145,60 EUR/mesec
  • Stroški financiranja: 33,22 EUR/mesec
  • Ostalo: 17,17 EUR/mesec
Skupaj: 398,46 EUR/mesec
 
Kot je razvidno z grafa, je v našem primeru največji mesečni strošek izguba vrednosti. Stroški goriva so na drugem mestu, registracija vozila pa na tretjem mestu.
 
Stroski Golf 2.0 TDI